به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، وضعیت اشتغال در استان لرستان در حالی روزگار خوبی ندارد که این استان به گفته مقامات آن دارای ظرفیت های گسترده در حوزه های گردشگری، معدن، کشاورزی و حتی برخی از صنایع از جمله سنگ و داروسازی است.
براساس آمار رسمی نرخ بیکاری در استان لرستان در پاییز97 ،12.8 درصد بوده است که هر چند برخی آن را واقعی نمی دانند، اما آن نیز عدد بالایی است.
به منظور بررسی بحث اشتغال در استان لرستان تیم اعزامی ایرنا با علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان دیدار و گفت وگو داشت.
آشتاب نیز در این گفت وگو با اشاره به ظرفیت های بالای لرستان در حوزه های مختلف و تلاش های به عمل آمده برای بهبود وضعیت اشتغال در این استان، بر این باور است که فرهنگ کار باید تغییر کند و حرکت به سمت زندگی شغلی کارآفرینی باشد .
مشروح گفت وگو با علی آشتاب مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان به شرح زیر است:
**ایرنا: چه راهکارهایی برای افزایش اشتغال در استان لرستان به کار گرفته شده است؟
** آشتاب: استان لرستان پتانسیل های خوبی دارد و یکی از مهم ترین ظرفیت هایش آب است که شاید جزو پنج استان پر آب کشور باشیم و به واسطه این نعمت الهی طبیعتا بخش کشاورزی به عنوان یک بخش غالب در حوزه های اقتصادی بیشتر خودش را نشان می دهد. فعالیت در این حوزه یک سابقه دیرینه ای بین مردم دارد. در سال های اخیر هم حرکت از کشاورزی معیشتی و سنتی به سمت کشاورزی صنعتی شروع شده است.
سیاست های مختلف از جمله تقویت اشتغال روستایی به اجرا درآمده که بیشتر جامعه هدف ما هم مناطق روستایی است و اعتقاد داریم روستا از ابتدا کانون های تولید و اشتغال بوده اند و هرجایی که اشتغال وجود داشته باشد، درآمد نیز است و رفاه ایجاد می شود و با رفاه، تداوم سکونت در مناطق ایجاد می شود. روستاهای ایران به واسطه همین ضعف که ساکنان روستاها اغلب قشر جوان به واسطه تحصیلاتی که داشتند و به واسطه مشاغل مورد نیازشان که در مناطق روستایی نبود، به شهر مهاجرت کردند.
با سیاست اشتغال روستایی و عشایری ، ما کم کم اثرات مثبت این طرح را می بینیم که هم باعث ادامه اسکان در مناطق روستایی می شود و هم ایجاد درآمد می کند و در چند جا مهاجرت معکوس را می بینم. به دنبال این سیاست، اطلاع رسانی جامع و کاملی در استان شروع شد، با همکاری دستگاه های تخصصی و همراهی استاندار محترم و معاونین اقتصادی، 488 میلیارد تومان طرح شناسایی شد، چیزی حدود 4 هزار طرح، با اجرای این سیاست، معادل هزار و 981 طرح با 198 میلیارد و 700 میلیون تومان موفق به عقد قرار و دریافت تسهیلات شده اند.
پیشی بینی ما این است که با بهره برداری از این طرح ها، زمینه اشتغال افراد حدود 5 هزار نفر فراهم می شود.
چون سهم ما از مرحله دوم استان ابلاغ شده، 268 میلیارد تومان هم اخیرا ابلاغ شده است، کلا سهم ما از اعتبارات اشتغال روستایی 386 میلیارد تومان است و الان معادل 488 میلیارد تومان طرح، ظرفیت های طرح ها بررسی شده اند به تایید کمیته های تخصصی در دستگاه های اجرایی رسیده اند و آمادگی پرداخت تسهیلات مرحله دوم هم وجود دارد. ما نگرانی نسبت به این موضوع نداریم.
با دو رویکرد این کار را دنبال می کنیم یکی صیانت و حفاظت از تسهیلاتی که پرداخت می شود، چون اعتقاد من این است که منابع در اختیار بانک ها، امانت دست مسوولین و دستگاه های اجرایی است که بایستی به دست مردمی که تسهیلات دریافت می کنند، برسند و ما باید از این امانت صیانت و حفاظت کنیم و تبدیل کنیم به تولید و اشتغال، در راستای تحقق همین موضوع ما کمیته های نظارتی تشکیل دادیم .
ناظر عالی طرح ها هم باز سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان ها است و با ارزیابی که سازمان مدیریت از عملکرد ما در مرحله اول انجام داده بود ، گزارشی دادند که نزدیک به 90 درصد تحقق برنامه بود یعنی اعتبار در محل اصلی خودش هزینه شده است.
اشتغال روستایی بسیار می تواند به تحقق برنامه های ما کمک کند. برگردم به کلام اول که ظرفیت اصلی ما در حوزه های کشاورزی می تواند به ما کمک کند. یک گرفتاری که ما در این حوزه داریم، محدودیت هایی است که برای سهم گذاشتند، مثلا سهم بخش کشاورزی را 52 درصد گذاشتند، ما استانی با ظرفیت بالای کشاورزی طبیعتا بایستی با استان هایی که ظرفیت شان در صنعت و خدمات است، متفاوت باشد. ما بارها به دستگاه های مختلف نامه زده ایم تا سهم ما را در بخش کشاورزی افزایش بدهند که مقداری با فراغ خاطر بیشتر طرح ها را بررسی و از ریال ریال اعتبارات صیانت کنیم تا تبدیل به تولید و اشتغال شود.
بخش دیگر این موضوع، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که یکی از رسته فعالیت های این حوزه بوم گردی و مناظر دیدنی است که استان دارد. مدیریت ارشد استان هم سیاستش این است که بحث گردشگری را توسعه دهند و ما هم در سال های اخیر جزو استان هایی بودیم که در فواصل مختلف جمعیت قابل توجهی از گردشگر به استان آمدند و تبدیل شده ایم به مقصد گردشگری. قبلا مسافران زیادی بودند اما مدت اسکانشان کوتاه بود ولی در ارزیابی که صورت گرفته است، خرم آباد جزو هفت شهر مهمانپذیر در ایام نوروز بود. در گردشگری موضوع بومگردی به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.
حوزه صنایع تبدیل بخش کشاورزی یکی از ضعف های استان بود، محصولاتی که تولید می شد بیشتر خام فروشی بود و به نوعی در فرآوری و تبدیلش تکنولوژی لازم و سرمایه گذاری لازم وجود نداشت. ما از ظرفیت اشتغال این حوزه هم داریم استفاده می کنیم چون در استان هم شیر قابل توجهی تولید می شود، هم دام قابل توجهی داریم، حبوبات ما در رتبه های برتر کشوری است. در فرآوری محصولات کشاورزی، در صیفی جات و سایر محصولات کشاورزی ما قابلیت های خوبی داریم و تلاش شده تا از ظرفیت اشتغال روستایی و عشایری به این موضوع کمک کند.
مساله ما که مساله همه مردم است، موضوع فارغ التحصیلان دانشگاهی است . گرفتاری اصلی ما ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه است، پذیرش دانشجو و ظرفیت دانشجو متناسب با بازار کار استان نیست و بایستی شفاف بیان کرد که دانشگاه های ما خیلی هدفمند در جذب دانشجو کار نمی کنند و نیاز است آموزش عالی کشور متناسب با ظرفیت استان ها به خصوص حداقل برای دانشگاه های دولتی برنامه ریزی کند و ما الان تنوع دانشگاهی و تنوع رشته ای داریم اما متناسب با نیاز بازار استان نیست.
دیگر ضعف فارغ التحصیلان ما، ضعف مهارتی شان است، یعنی آموزش تئوری و آموزش عملی با هم آمیخته نیست و به عبارتی دانشگاه های استان بایستی آموزش های کارگاهی داشته باشند، کارگاه هایی باشد که دانشجو همزمان با فراگرفتن تئوری از ظرفیت کارگاه های دانشگاهی برای تبدیل کردن شان به نیرویی با مهارت استفاده شود و بعد وی وارد بازار کار شود.
ما به این خاطر بحث کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی را داریم که بحث بیمه کارورزان را وزارت کار و تعاون پوشش می دهد و حق الزحمه آموزشی را خودش می دهد که معادل یک سوم حداقل دستمزد است. کارورزان به مدت چهار تا شش ماه به واحد ها صنعتی یا خدماتی یا کشاورزی می روند و بیشتر هدف ما این است که پیوندی بین نیروی کار و بنگاه ایجاد شود و به عبارتی از توان فکری و ظرفیت علمی و تخصصی دانشجویان در عمل هم اضافه شود و یک کسب تجربه شود و هدف اصلی ما این است که دانشجویان تبدیل به کارآفرین شوند.
ما در سال 96 ، حدود یک هزار و 413 نفر را به بنگاه های اقتصادی معرفی کردیم و قرارداد بستند و امسال هم هزار و 28 نفر قرار داد بستند. اگر بنگاه اقتصادی بعد از طی دوره کارورزی اقدام به جذب آنها بکند و استخدام کند، دو سال معافیت بیمه سهم کارفرما را قائل می شوند و مشوق فوق العاده ای است که می توانند از آن استفاده کنند.
کارفرما همواره دنبال کاهش قیمت تمام شده محصول و خدمت است و طبیعتا استفاده از این ظرفیت برای تامین نیروی انسانی کار در مجموعه اقتصادی می تواند خیلی اثربخش باشد و خدا رو شکر استقبال خیلی خوبی از این قضیه شده است و ما هم به دنبال این هستیم که با این موضوع ضعف مهارتی فارغ التحصیلان را جبران کنیم، اگرچه عدد، عدد زیادی نیست در مقابل جمعیت فارغ التحصیلان اما همین تعداد هم خود عدد قابل توجهی است و شاید در این موضوع جزو استان های برتر باشیم اما به هر حال آمار بیکاری در استان بالاست.
نرخ بیکاری استان لرستان در پاییز97 ،12.8 درصد بوده که عدد بالایی است و شاید جزو 10 استان اول کشور باشد که بیشترین نرخ بیکار را داریم. منبع رسمی ما مرکز آمار ایران است و مرکز آمار براساس قانون، مسوولیت سرشماری نیروی کار را دارد و وزارت کار دخالتی ندارد.
سرشماری که پاییز سال گذشته انجام شد نرخ ما 13 درصد بود یعنی 70هزار نفر بوده است. ما روی سرشماری بحث داریم مثلا آنها چهار گروه را در نظر می گیرند و هر فصل آمار می دهند و آمارشان هم تعمیم جز به کل است. ولی چون مسوولیت اصلی آن مرکز آمار است و برای کل کشور و سازمان های رسمی قابل پذیرش و مستند است، نرخ بیکاری ما این بوده است.
**ایرنا: برآورد خودتان از بیکاری چه نرخی بوده؟
** آشتاب: برآورد ما چیزی در حدود 85 هزار نفر تا 90 هزار نفر است، یعنی حدود 14 درصد. ما یک بخش پنهان هم داریم. خیلی نگاه به بیکاری متفاوت است مثلا طرف مغازه دار است و شاید درآمدش از حداقل حقوق کار بیشتر باشد ولی ازش بپرسیم، می گوید بیکار است یا طرف کشاورز و باغدار است می گوید بیکار است. زمانی که من معاون اشتغال بودم یک سرشماری را انجام دادم، درآمد سالیانه یک فرد در کشاورزی بیشتر از کارمند بود ولی او آن را شغل نمی داند.
فرهنگ کار باید تغییر کند، ما باید نگاه مان به کار تغییر کند، جوانان جویای کار نیز بایستی نگاه شان تغییر کند. باید حرکت به سمت کارآفرینی باشد و به عنوان سیاست اصلی جامعه جویا کار باید پیگیری شود که بخشی از آن را ما از طریق آموزش های کارآفرینی دنبال می کنیم. بیکاری ما در بعضی از فصول، پایین و در بعضی از فصول بیکاری ما خیلی بالا می رود. به دلیل اینکه زندگی اکثریت مردم استان بر مبنای کشاورزی است و کار کشاورزی فصلی است و ما تغییر نرخ بیکاری در فصول مختلف داریم.
موضوع دیگری که ما دنبال می کنیم، ایجاد درآمد برای بانوان در منزل است، تحت عنوان مشاغل خانگی، اعتقاد ما بر این است که این موضوع می تواند به سلامت و قوام خانواده و ایجاد درآمد کمک کند.
امسال سهم مان از اعتبار مشاغل خانگی حدود 23 میلیارد تومان بود که 18 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است و حدود 14 میلیارد آن پرداخت شده و یک تفاهم نامه ای با جهاد دانشگاهی بسته ایم تحت عنوان اجرای الگوی طرح نوین مشاغل خانگی و برنامه ما این است که حدود 3 هزار نفر را استعداد یابی کنیم، آموزش می دهیم و مراقبت می کنیم که درست کار را یاد بگیرند و از آن طرف ابزار کار را به فرد بدهیم، تولید رصد شود و ارتباط با بازار رصد شود . صفر تا صد فعالیت مشاغل خانگی باید رصد شود و برنامه این است که برای 3 هزار نفر این موضوع را اجرایی و عملیاتی کنیم.
بحث دیگر در حوزه اقتصادی که بیشتر هم دنبال می شد و با مشارکت همکاران آموزش فنی و حرفه ای است، آموزش در محیط حرفه ای کار است که همان بحث استاد شاگردی است که در سالهای اخیر به فراموشی سپرده شده است. قبلا جوان یا نوجوانی دم دست استادکار کاری را یاد میگرفت و بعدا خودش به استاد کار ماهر تبدیل می شد و این موضوع در قالب اجرای آموزش در محیط واقعی کار با همکاران فنی و حرفه ای داریم و شبیه طرح کارورزی است اما کار ما آن محدودیت ها را ندارد.
به هر حال ما ظرفیت هایی را داریم که استفاده از آن می تواند به بهبود شرایط درآمد مردم خیلی کمک کند. مثلا صنعت سنگ، صنعت غالب در استان است. موضوع نوسازی و بازسازی تکنولوژی و صنعت که مرتبط با بحث سنگ است در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به جد دنبال می شود و از محل تسهیلات رونق تولید این موضوع مورد حمایت قرار می گیرد. واحدهای سنگبری نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، یک حرکتی جدید شکل گرفته که به فعال سازی آنها کمک کند.
تعیین و تکلیف واحدهای تعطیل شده و راکد نیز موضوع مهمی است. یکی از ظرفیت ها و پتانسیل هایی که قبلا داشتیم و پیشانی صنعت خرم آباد بود، کارخانه پارسیلون بود که به دلیل واگذاری غیرکارشناسی و ناصوابش، به فردی که دلال نخ بود و نه متخصص در نساجی واگذار شده بود . این کارخانه طی 10 و 15 سال اخیر میزان اشتغالش از هزار و پانصد و پنجاه نفر به 40، 50 نفر نگهبان و نیروی موقت رسید. شرایط به نحوی شد که سالن های آن برای نگه داری احشام استفاده می شد. با تلاش آقای دکتر خادمی استاندار لرستان و مجموعه تیم اقتصادی استان، آن فرد را خلع کردند و کنسرسیومی تشکیل دادند با عضویت سه بانک که به نوعی بیشترین طلب را از پارسیلون داشتند، شرکت آتیه دماوند به نیابت از بانک صنعت و معدن سرمایه گذار اصلی طرح بود. کلیه مطالبات کارگران پرداخت شد و به نوعی سهام این شرکت به اعضای کنرسیوم منتقل شد . الان تصمیم بر این است که محل این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود. این مساله در دولت مصوب شد و برای تایید نهایی به شورای نگهبان رفت و امیدوار هستیم که با گرفتن تاییدیه نهایی، شکل و شمایل پارسیلون نه تنها بهتر از گذشته بلکه یک مجموعه اقتصادی شکل بگیرد که هم اشتغالزایی بسیاری صورت خواهد گرفت و هم سرمایه گذاری قابل توجهی در آن انجام خواهد شد.
کشت و صنعت لرستان یکی دیگر از ظرفیت هایی بود که همیشه مورد مطالبه مردم بود و خدا رو شکر به سرمایه گذاری با اهلیت بالا واگذار شد و او با سرمایه گذاری شخصی طرح توسعه آنجا را دارند. در حال حاضر فقط 50 هکتار کشت گلخانه ای مدرن در دست اجرا دارد و شاید بالای 30 هکتار بهره برداری شده است و مابقی اش هم در حال ساخت است. یک فعالیت اقتصادی در حوزه کشاورزی، با یک رویکرد علمی تخصصی انجام شده و اشتغال قابل توجه و درآمدی را برای مردم ایجاد کرده است. در این طرح توسعه، در حوزه های گردشگری نیز برنامه دارد. اگر طرح گردشگری اش اجرا شود، بر بخش کشاورزی اش می چربد و طرح بسیار خوب و با یک توجیه بسیار بالایی است. این سرمایه گذار کشت و صنعت، خودش تورهای گردشگری مختلف و بین المللی را مدیریت می کند و با کشورهای مختلف ارتباط دارد و تیم قوی است.
بعضی از واحدهای دیگر که داشتیم، 10 سال و بلکه بیشتر راکد بودند، مثل آب معدنی گهر و آب معدنی بیشه که آنجا هم طرح امیر منصور آریا بود و تعیین تکلیف حقوقی این قضیه کار سختی بود که خدا رو شکر تمام شد و فعال شدند. فولاد ازنا هم رها شده بود و پیشرفت فیزیکی اش نزدیک به 90 درصد بود و اگر راه اندازی شود بالای 2 هزار نفر فرصت شغلی مستقیم ایجاد می کند و یک تحول در حوزه اقتصادی است.
120 پروژه کلیدی توسط آقای استاندار سیاست گذاری و برنامه ریزی شده است. اجرای آن در خصوص پمپاژ آب، به آبیاری زمین های زیر کشت کمک می کند. ما پمپاژهایی داشتیم که 10 سال و 15 سال رها شده بود و در سنوات اخیر تعیین تکلیف شدند و به بهره برداری رسیدند و بقیه آن در دست اجرا است.
مجموعه تفکر مدیریتی استان این است که کار بر مبنای اصول علمی و کارشناسی و تخصصی باشد چون بالاخره باید از تجربیات گذشته درس بگیریم و اشتباهات گذشته نباید تکرار شود. به خصوص در بحث واگذاری ها، پرداخت تسهیلات نیز به افرادی باشد که توان تبدیل به تولید و اشتغال را داشته باشند.
در حوزه روابط کار، وزارت تعاون و کار مسوولیتش تنظیم روابط کارگر و کارفرماست. به اعتقادم صیانت از سلامت نیروی کار یکی از مهم ترین وظایف ما هست. رویکرد ما در رسیدگی دعاوی کاری و کارفرمایی به نحوی است که موضوعات اختلافی شان را به شکل سازشی حل و فصل کنیم. ما در یازده ماهه سال 97، 6 هزار و 290 دادخواست داشتیم و بالغ بر 55 درصدش را به شکل سازشی حل کردیم و حل سازشی به کاهش طول رسیدگی و ادامه همکاری مجدد و کاهش هزینه برای رسیدگی به دعاوی کمک می کند.
یکی از ظرفیت های ما در حوزه روابط کار که به نوعی جزو شرکای ما هستند، تشکل های کارگری و کارفرمایی هستند. در استان 309 تشکل کارگری و کارفرمایی داریم که 59فقره کارفرمایی است و 250 تای دیگر کارگری است و امسال برای اینکه آنها را به روز نگه داری کنیم حدود هزار و پانصد و دوازده نفر آموزش دادیم و اعتقاد ما بر این است که کارگر و کارفرما با شرایط روز و با آخرین تغییرات در موارد قانونی بایستی حتما آگاهی کامل داشته باشند، هر چه ما بتوانیم سطح آگاهی و دانش آنها را بالا ببریم، قطعنا منجر به ارتقای بهره وری در چرخه تولید می شود.
در حوزه بازرسی کار، تاکید ما بر این است که با توجه به شرایط اقتصادی و جنگ تمام عیاری که با دشمنان داریم، بایستی با درک درست از شرایط اقتصادی، تعاملی با مجموعه بنگاه ها و نیروی کار را داشته باشیم که هم تولید، هم کارفرما را حفظ کنم و هم بتوانیم مطالبات کارگری را به نوعی جامعه عمل بپوشانیم. ما 9 هزار و 162 مورد بازرسی با هدف نظارت بر حسن اجرایی نمودن قانون کار از طریق بازرسی ها داشته ایم.
در زمینه آموزش ایمنی و بهداشت کار نیز هر چقدر از بروز حادثه در محیط کار جلوگیری کنیم به سالم سازی محیط کار کمک کرده ایم. امسال به 13 هزار و 49 نفر آموزش ایمنی و بهداشت کار دادیم و خدا رو شکر این قضیه منجر به کاهش حوادث منجر به کار شده است.
سال گذشته 293 حادثه ناشی از کار داشتیم و امسال 190تا داشتیم و در حوزه مشاغل سخت و زیان آور، امسال 2 هزار و 267 مورد داشتیم که در کمیته های تخصصی رسیدگی شد.
درخصوص بیمه بیکاری، بنگاه های ما به ناچار بعضا تعدیل نیرو دارند و ما وظیفه قانونی داریم که نیروی کاری که حق بیمه پرداخت کرده، در ایام بیکاری با بیمه کاری زندگی اش را پوشش دهد. ما در یازده ماهه گذشته 2 هزار و591 نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری داریم که بخشی از آن از گذشته بوده است.
ما در ستاد رفع موانع تولید به 34 واحد کمک کرده ایم. این واحدها بدهی هایی به سیستم بانکی یا اداره دارایی یا سیستم های خدمت رسان مثل گاز و برق داشتند. شمار نیروهای این 34 واحدی که کمک کردیم ، 7 هزار و 125 نفر بودند که اگرحمایت نمی شدند قطعا برای نیروی کارشان مشکل پیش می آمد.
در حوزه تعاون ما در استان لرستان حدود 2هزار و 805 تعاونی داریم که فعالند و بعضی هاش 100درصد و بعضی هاش با ظرفیت کمتر و مجموعه نیروهایشان حدود 26 هزار و 533 نفر هست. در حدود 500 تعاونی را بانوان تشکیل می دهند و بیشتر فعالیت ها در حوزه های صنایع دستی و فرش است. در این خصوص طرحی تحت عنوان روستا تعاون را داریم. ما 83 روستا تعاون را شکل داده ایم و با بهره برداری از این تعاونی ها زمینه اشتغال حدود 800 نفر را ایجاد شده است. در ابتدای کارمان 5 هزار تعاونی ثبت شده در سامانه داشتیم و این ها را پالایش کردیم ، خیلی از آنها خانوادگی بود و فعالیتی نداشتند، خالص تعاونی های ما در حال حاضر 2 هزار و 805 تعاونی است. قبل از انقلاب 18 تعاونی داشتیم.
در حوزه اشتغال اتباع خارجی، چون ما استان ممنوعه هستیم، نیروی کاری غیرمجاز خارجی حق کار کردن در اینجا ندارد. ما 851 مورد بازرسی داشتیم که منجر به شناسایی 85 نفر نیروی کار غیرمجاز شد و با پیگیری صورت گرفته 65 نفر بومی را جایگزین نیروهای غیرمجاز کردیم.
بحثی را تحت عنوان اشتغال حمایتی داریم که تسهیلاتش را از تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود 6 درصد صندوق توسعه ملی است و جامعه هدفش سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و کمیته امداد است. 136 میلیارد و 200 میلیون تومان سهم داشتند که تا الان تخصیصی به استان حدود 67 میلیارد تومان است و مبلغ پرداخت شده 30 میلیارد و 300 میلیون تومان است.
عملکرد حوزه مشاغل حمایتی هم خوب است. ما نزدیک 50 میلیارد تومان طرح در کارگروه ملی داریم که در دست بررسی است و اگر ابلاغ شود تسهیلاتی که دادند به راحتی جذب خواهد شد.
استان لرستان استعداد فعالیت و کار کردن را دارد ولی از یک بیکاری مزمن و موروثی رنج می برد در همین حال ورود نیروی های جوان به بازار کار را داریم . دراین میان دولت وظیفه تسهیل گری را دارد و با اجرای این برنامه ها سعی داریم تا به بهبود شرایط کار کمک کنیم.
** ایرنا: بحث واگذاری ها البته در همه جای کشور اتفاق افتاد
** آشتاب: بله واقعیتش این است که واگذاری ها درست اتفاق نیفتاد و با دانش نبود و اگر با دلسوزی بنگاه های اقتصادی واگذار می شد قطعا امروز ما شاهد این مسائل نبودیم.
** ایرنا: چندتا صنعت واگذار شده دارید؟
** آشتاب: ماشین سازی، پرس ، پوست و چرم، پارسیلون از جمله صنایعی هستند که واگذار شده بودند. در این دولت با مشقت کار کردیم تا بنحوی مشکلاتشان حل شود.
** ایرنا: آماری از تعطیلی های کارخانه ها را دارید؟
آشتاب: صنایع بزرگ ما پوست و چرم، ماشین سازی، یخچال سازی که با ظرفیت حداقلی کار می کند، پارسیلون، پرس که واحدهای بزرگ اقتصادی استان بودند. نزدیک به 5 هزار تا 6 هزار نفر اشتغال مستقیم داشتند. در 10 تا 12 سال گذشته واگذار شدند.
سنگ بری ها به دلیل قدیمی شدن تکنولوژی و قیمت تمام شده تولیداتشان دچار افت تولید شد هر چند ضعف نقدینگی و مهم تر از همه ضعف مدیریتی داشتند. رکود در صنعت ساختمان باعث شد سنگبری های ما با مشکل مواجه شد.
البته همه واگذاری ها بد نبود به طور مثال آلیاژ ازنا یکی از واحدهای زیر مجموعه بانک صنعت و معدن بود که به فردی دارای اهلیت واگذار شد.
**ایرنا: نساجی های استان نیز آسیب دیده اند
** آشتاب: البته نمونه های خوبی هم داشتیم در این شرایط، با تمام مشکلات، نساجی بروجرد ما با تمام ظرفیت کار می کرد و بازارش را داشت. ما در سال 96، 500 نفر از نیروی کار را بیمه بیکاری دادیم تا تجهیزات آن نوسازی شود. همان 500 نفر الان برگشته اند سر کار و طرح توسعه کارخانه اجرا شد. این کارخانه هم به بخش خصوصی واگذار شده است ولی بخش خصوصی قدرتمندی است که بازار را می شناسد و تحولات را می فهمد.
هر چند قاچاق کالا معضل جدی برای فعالیت های تولیدی ما است. گفته می شود اگر قاچاق کالا متوقف شود، درآمدی که ایجاد می کند برای 3 میلیون اشتغال زایی می شود ولی صحت و سقمش با گوینده اش است.
بخشی از گرفتاری ما، قاچاق کالا است. راه نجات اقتصاد کشور سیاست های اقتصاد مقاومتی است که رهبری فرمودند و توجه به داشته های درونی کشور و نگاه صادراتی و جلب سرمایه های بیرونی است. ما در حوزه اقتصادی نیاز به پوست اندازی داریم بایستی طرح نو و برنامه نو در قالب اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا شود تا جان تازه ای به فعالیت اقتصادی دمیده شود.
**ایرنا: بالاترین نرخ بیکاری متعلق به کدام یک از شهرهای استان است؟
** آشتاب: کوهدشت بالاترین را دارد، نورآباد و دورود ما هم نر

اتمام خبر