به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: احیاء مراکز آموزش علمی‌کاربردی در شرف تعطیلی با اجرای طرح آمایش آموزش عالی علمی‌کاربردی مورد توجه قرار گرفت که ضمن حذف کدرشته محل‌های فاقد تقاضا و نیاز بازار، رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی پذیرش دانشجو را به ارمغان آورد. به گزارش بازارکار به نقل از روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در سفر استانی خود به استان همدان با علیرضا قاسمی فرزاد استاندار استان همدان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در محل استانداری همدان برگزار شد رئیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به سیاست‌های پشتیبان دوره مدیریت قبلی خود در دانشگاه جامع علمی کاربردی، تأسیس هزار تعاونی با مشارکت دانش‌آموختگان و هدایت تسهیلات اشتغال‌زایی به سمت این تعاونی‌ها را از مهم‌ترین آن‌ها برشمرد و اظهار داشت: با بهره‌مندی از تجارب قبلی به دنبال احیا و بازآفرینی مأموریت‌های دانشگاه هستیم. بلندی از دیگر کارهای حائز اهمیت دوره گذشته مدیریتی خود را تأسیس مراکز آموزش علمی‌کاربردی صنعتی و تدوین برنامه‌های درسی متناسب برای رفع نیازهای آموزشی مشاغل مرتبط با آن اعلام کرد. وی افزود: در نتیجه این اقدامات، شورای عالی اداری در سال ۱۳۹۰ به منظور ایجاد انسجام تشکیلاتی در ساختار دولت، جلوگیری از انجام فعالیت‌های موازی، کاهش هزینه‌ها و معطوف ساختن منابع دستگاه‌های اجرایی به اجرای مأموریت‌های اصلی و قانونی محوله و ارتقای سطح علمی مؤسسات آموزشی و پژوهشی مقرر کرد دستگاه‌های اجرایی کشور با تجمیع یا ادغام مؤسسات موجود، درباره ایجاد یک مؤسسه آموزش علمی‌کاربردی اقدام کنند و تمامی تجهیزات موجود خود را برای تربیت تکنسین و نیروی کار ماهر مطابق سیاست‌ها، ضوابط و برنامه‌های این دانشگاه در اختیار قرار دهند. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه گفت: پس از این مصوبه و در حالی که ضرورت مهارت‌های شغلی و صلاحیت حرفه‌ای با تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در سال ۱۳۹۶ در کانون توجه همه قرار گرفته بود، شورای عالی اداری در اقدامی غافلگیر کننده تمامی مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی کشور را تعطیل کرد. با این تصمیم مشکلات عدیده‌ای برای آموزش‌های مهارتی مستقر در محیط واقعی کار به لحاظ دسترسی به تجهیزات و امکانات به روز و تجارب شغلی مرتبط به وجود آمد. هر چند در دوره مدیریتی جدید تلاش شد با تدوین طرح‌های توانمندسازی تا حدودی این نقیصه برطرف شود. بلندی در ادامه اظهار داشت: با شروع مسؤولیت مجدد اینجانب در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، به عنوان اولین چالش، احیاء مراکز آموزش علمی‌کاربردی در شرف تعطیلی با اجرای طرح آمایش آموزش عالی علمی‌کاربردی مورد توجه قرار گرفت که ضمن حذف کدرشته محل‌های فاقد تقاضا و نیاز بازار، رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی پذیرش دانشجو را به ارمغان آورد. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی دومین چالش را موضوع صلاحیت حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: این فرآیند در گذشته به صورت کامل به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شده بود که پس از جلسات فراوان و پیگیری‌های مستمر، چارچوب صلاحیت حرفه‌ای با رعایت حیطه مجریان مصوب شد که از سطح ۱ تا ۳ مربوط به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و از سطح ۴ تا ۸ مربوط به آموزش عالی است. بلندی، پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه آموزش‌های مهارتی و دستور ریاست محترم جمهوری در حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی را از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی در ترویج و توسعه آموزش‌های مهارتی دانست و با اشاره به تصویب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب تسهیلات خوداشتغالی توسط شورای عالی اشتغال به استان‌ها و مشخص شدن سهم هر استان از این طرح، خواستار تعریف فرآیندی شد که استفاده‌کنندگان از این تسهیلات، دوره‌های مهارتی متناسب هر شغل را در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در قالب دوره‌های کوتاه مدت دارای صلاحیت حرفه ای بگذرانند. در ادامه این دیدار، علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان ضمن عرض خیرمقدم و تشکر از اهتمام دکتر بلندی برای اجرای منویات مقام معظم رهبری، راه برون رفت از معضل فعلی اشتغال را توجه به آموزش علم توام با مهارت برشمرد و تصریح کرد: کار بدون علم و دانش و علم بدون مهارت، می تواند باعث اتلاف منابع و هزینه شود. استاندار همدان در ادامه اظهار داشت: کار دانشگاه جامع علمی کاربردی در زمینه آموزش علم و همزمان با مهارت دارای اثرات مثبت در ارتقاء تولید و بهره‌وری و افزایش راندمان شده است. قاسمی فرزاد خواستار حضور پررنگ و فعال دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان همدان در شوراهای مرتبط با اشتغال استان شد و فعالیت این دانشگاه را مکمل فعالیت سایر ارگان‌های استان از جمله سازمان جهادکشاورزی، سازمان صمت و سازمان فرهنگی و گردشگری استان دانست که برای افزایش کیفیت و بهره‌وری مشاغل نقش‌آفرینی می‌کنند. استاندار همدان افزود: اگر کارفرمای دریافت کننده تسهیلات، مکلف باشد در ازای تسهیلاتی که دریافت می‌کند افراد شاغل در آن مجموعه را برای آموزش و کسب مهارت لازم به دانشگاه جامع علمی‌کاربردی معرفی کند تا در کنار مهارت، علم و دانش را هم داشته باشد و یک کارگر ساده را به یک کاردان و تکنسین متخصص ارتقا دهد، علاوه بر افزایش بهره‌وری و جبران هزینه‌های انجام شده، آورده مناسبی را در اختیار کارفرما قرار خواهد داد. وی تصریح کرد: این کار، از طرفی هم باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس مفید بودن در کارگر می‌شود و هم نهایتاً افزایش رضایتمندی شغلی و ارتقا رفاه اجتماعی خانواده را همراه دارد. قاسمی فرزاد در پایان با استقبال از برنامه‌های رئیس دانشگاه علمی کاربردی نگاه و رویکرد استانداری همدان را به بحث اشتغال، نگاه علمی و مهارتی دانست و آمادگی همکاری همه جانبه را با دانشگاه جامع علمی‌کاربردی اعلام کرد. لازم به ذکر است در این دیدار، فرشاد مسعودیان سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان، رضانیا معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان و رؤسای ادارات واحد استانی همدان نیز حضور داشتند.

اتمام خبر


CAPTCHA