به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی،

قطب سوم خودروسازی - نیسان ژاپن

بحث تشکیل قطب سوم خودروسازی ایران در شرایطی این روزها دوباره مطرح شده که این ایده، در دولت قبل نیز مطرح شد، اما سر انجام خوشی پیدا نکرد.
حالا اما دولت یازدهم دوباره ایده قطب سوم خودروسازی را مطرح کرده و گویا در اجرای آن نیز بسیار جدی است. آن طور که اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، عنوان می کند تشکیل قطب سوم خودروسازی، نظر شخص رئیس جمهور است؛ زیرا از نظر وی، «قطب سوم» می تواند به ایجاد رقابت در بازار خودرو کشور بینجامد و همچنین سبب رونق قابل توجه صادرات خودرو شود. به گفته ترکان، پروژه قطب سوم، تمام و کمال توسط بخش خصوصی به اجرا درخواهد آمد و دولت تنها در مقام حمایت کننده، ظاهر می شود.
  شما چند هفته  پیش خبر از تشکیل «قطب سوم خودروسازی» دادید، آن هم در شرایطی که پیشنهاد راه اندازی این «قطب» پیش تر نیز در دولت دهم مطرح بود، اما به جایی نرسید. می خواهم بدانم این بار دولت یازدهم تا چه حد در این ماجرا جدی است؟
تصمیم آقای رئیس جمهور در مورد تشکیل قطب سوم خودروسازی بسیار جدی بوده  و نظرشان این است که خودروسازان در یک فضای کاملا رقابتی کار کنند تا کیفیت براساس رقابت اصلاح شود و همچنین قیمت نیز کاهش یابد. در واقع نظر آقای رئیس جمهور این است که غیر از دو خودروساز بزرگ فعلی، یک خودروسازی دیگر نیز راه اندازی شود تا بتواند هم در بعد صادرات و هم در بعد تامین نیاز داخل، فعالیت کند. ما مکان تاسیس قطب سوم را نیز در منطقه آزاد چابهار در نظر گرفته ایم و می خواهیم با گرایش صادراتی، خودروسازی نیرومند را ایجاد کنیم.
  از نظر مردم، ایران خودرو و سایپا صنایع تحت حمایت دولت، به شمار می روند و از همین رو تمایلی ندارند که دولت خودروساز دیگری را ایجاد و آن را مورد حمایت های مادی و معنوی خود قرار دهد. با این چالش چه خواهید کرد؟
اصلا قرار نیست دولت خودش «قطب سوم» را راه بیندازد؛ این قطب توسط بخش خصوصی به راه خواهد افتاد و ما نیز حمایت های لازم را در این مورد انجام خواهیم داد. صحبت های لازم را با بخش خصوصی انجام داده ایم و از آنها خواسته ایم که با خودروسازان مختلف دنیا مذاکره کنند و نتایج را در اختیار دولت قرار دهند. مطمئن باشید دولت هیچ سهمی از قطب سوم نخواهد داشت و تنها در مقام حمایت کننده ظاهر خواهد شد.
  این «بخش خصوصی» که می گویید، شرکت خاصی است؟
یکی دو تا نیستند؛ ما با چند فعال بخش خصوصی صحبت کرده ایم و هر کدام قرار است با خودروسازان مدنظر خود مذاکرات لازم را انجام داده و ماحصل آن را به اطلاع دولت برسانند. دولت نیز به بهترین پیشنهاد پاسخ مثبت خواهد داد و حمایت های لازم نیز از آن صورت خواهد گرفت.
  نامشان را نمی گویید؟ همین شرکت های خصوصی که در حال مذاکره با خودروسازان خارجی هستند را می گویم.
اجازه بدهید فعلا اسمی از آنها نبرم؛ فقط در همین حد می گویم که مذاکرات شان را با خودروسازان خارجی آغاز کرده اند و نتایج که به دست مان برسد، اطلاعات لازم را رسانه ای خواهیم کرد.
  حداقل بگویید خودروسازانی که بخش خصوصی در حال مذاکره با آنها هستند، نامشان چیست.
ما از بخش خصوصی خواسته ایم با خودروسازان اروپایی و آسیایی مذاکره کنند که در این بین می توان به خودروسازان چینی و همچنین شرکت هایی مانند نیسان موتورز ژاپن و کیاموتورز کره اشاره کرد.
  پس خودروسازان چینی هم جزو گزینه ها هستند؛ به نظر شما بهتر نیست تمرکزمان را روی خودروسازان کره ای و ژاپنی و اروپایی بگذاریم؟
از 78 میلیون خودرویی که سالانه در دنیا به تولید می رسد، 19 میلیون آن را چینی ها می سازند؛ یعنی یک چهارم کل خودروهای تولیدی در طول یک سال. به همین دلیل چینی ها نیز در لیست گزینه های ما برای تشکیل قطب سوم جای گرفتند. از طرفی همان طور که گفتم، بخش خصوصی در حال مذاکره با خودروسازان مختلف دنیا است و چینی ها نیز یکی از گزینه ها هستند نه تنها گزینه.
  خودتان فکر می کنید با کدام یک از طرف های مذاکره به نتیجه برسیم؟
هنوز هیچ چیز قطعی و مشخص نیست و فعلا باید صبر کرد، منتها در بین گزینه ها، به نظرم «نیسان ژاپن» زمینه مثبتی برای همکاری با ما دارد. طی این سال ها، نیسان همکاری های خوبی با خودروسازی ایران داشته، چه در بخش سواری و چه در بخش وانت؛ بنابراین می توان روی این شرکت ژاپنی حساب کرد.
  تویوتا چطور؟  نمی خواهید با این شرکت هم مذاکره کنید؟
اعتمادی به همکاری تویوتا نیست، چون این شرکت هیچ وقت فعالیت مثبتی با خودروسازی ما نداشته و از همین رو ما روی نیسان حساب باز کرده ایم.
  در صحبت هایتان به کیاموتورز کره هم اشاره کردید؛ آیا این شرکت تنها گزینه کره برای مشارکت در تشکیل قطب سوم خودروسازی ایران است؟
نه فقط کیا نیست؛ کره، هیوندایی و دوو را هم دارد. البته کره ای ها کلا نوسان دارند؛ ولی به هر حال می توانیم روی دوو و هیوندایی و کیا حساب باز کنیم. اتفاقا دوو و هیوندایی سابقه همکاری با کرمان موتور را نیز دارند این می تواند زمینه خوبی برای شراکت دوباره باشد.
  در بین شرکت هایی که نام بردید، کیا در حال حاضر با سایپا همکاری دارد؛ اگر زمانی بخش خصوصی برای ایجاد قطب سوم با این شرکت به توافق برسد، تکلیف سایپایی ها چه خواهد شد؟
ما قطعا متعرض قوانین موجود نخواهیم شد و به لحاظ اخلاقی نیز صحیح نیست که بخواهیم به خاطر قطب سوم، ارتباط خودروسازان داخلی را با خارجی ها قطع کنیم.
  فکر می کنید خودروسازان اروپایی تا چه حد برای حضور در پروژه قطب سوم خودروسازی ایران ابراز تمایل کنند؟
آنها منتظر مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 هستند.
  پس همکاری یا عدم همکاری اروپایی ها در ایجاد قطب سوم خودروسازی ایران، بستگی مستقیم به نتایج مذاکرات دارد...
به هر حال آنها می خواهند مطمئن شوند که آیا اجازه سرمایه گذاری در ایران را خواهند داشت و آیا می توانند به آینده این سرمایه گذاری (با توجه به رابطه ایران و غرب)،  اطمینان کنند.
  مساله دیگری که در مورد قطب سوم وجود دارد، مخالفت خودروسازان با این موضوع است. گویا آنها حتی با رئیس جمهور نیز نامه نگاری کرده و خواستار تشکیل نشدن قطب سوم خودروسازی در کشور شده اند. آیا ممکن است این مخالفت ها به منتفی شدن پروژه قطب سوم بینجامد؟
تا این لحظه آقای رئیس جمهور هیچ تردیدی در ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور به خود راه نداده و مصمم به اجرای آن هستند.
  برخی معتقدند دولت می خواهد با ایجاد قطب سوم خودروسازان را تنبیه کند، نه؟
نظر آقای رئیس جمهور ایجاد خودروسازی صادرات محور است، یعنی هم بخشی از نیاز بازار داخل را  تامین کند و هم محصولاتش قابل عرضه و رقابت در بازارهای جهانی باشند. در واقع دلیل اصلی تشکیل قطب سوم، رونق صادرات خودرو و همچنین ایجاد رقابت در بازار داخل است. دو خودروساز بزرگ ما در حال حاضر شرکت هایی بدهکار به حساب می آیند و محصولات شان نیز کهنه شده است و در واقع چیز قابل توجهی برای عرضه در دست ندارند؛ بنابراین در این شرایط می توان با تشکیل قطب سوم، هم بازار داخل و هم بازار صادراتی را رونق بخشید. قطب سوم خودروسازی قطعا سازماندهی متفاوتی در مقایسه با ایران خودرو و سایپا خواهد داشت، چون نگاه خودروسازان به بازار داخل معطوف شده است، اما این قطب می خواهد شرکتی باشد با ظرفیت بین المللی و قدرت صادرات.
   حالا خواسته های دولت از طرف خارجی شرکت کننده در پروژه قطب سوم چیست؟
اولین خواسته ما داشتن نگاه بین المللی و صادرات است؛ به نحوی که 50 درصد خودروهای تولیدی توسط قطب سوم باید صادر شوند. البته تامین بازار داخلی نیز دیگر خواسته دولت است، به این معنی که قطب سوم باید نگاهی توامان به بازار داخل و خارج داشته باشد. موضوع دیگر اما ساخت داخل است، یعنی خودروساز خارجی باید تولید خود را با 51 درصد ساخت داخل آغاز کند، منتها با رعایت معیارهای فنی. در واقع ساخت داخل نباید بهانه ای برای افت کیفیت به دست طرف خارجی بدهد، چون خودروهای تولیدی قرار است صادر نیز بشوند؛ بنابراین از نظر کیفی باید محصولاتی قابل قبول و قابل عرضه در بازارهای جهانی باشند.
  در مورد تیراژ محصول هم شرط دارید؟
بله، اتفاقا این موضوع نیز از اهمیت زیادی برای دولت برخوردار است، چه آنکه طرف خارجی باید با در نظر گرفتن بازار دو میلیون دستگاهی ایران، در پروژه قطب سوم حضور پیدا کند. الان دیگر 100هزار دستگاه نیز تیراژ مناسبی به حساب نمی آید و هر خودروساز خارجی که می خواهد در پروژه قطب سوم با ما همکاری کند، باید به فکر ظرفیت تولید و تیراژی بالا باشد.
  نظر شخصی رئیس جمهور تا چه حد در انتخاب همکار خارجی تاثیرگذار است؟
به هر حال طرف خارجی باید مسائلی را که آقای رئیس جمهور برای تشکیل قطب سوم خودروسازی مدنظر قرار داده، رعایت و خواسته های وی را تامین کند. آقای رئیس جمهور حرفش این است که قطب سوم باید خودروهایی با کیفیت و قیمت مناسب و همچنین صادراتی و دارای قدرت رقابت، تولید و عرضه کند؛ بنابراین وقتی نتایج مذاکرات بخش خصوصی مشخص شود، ما باید رئیس جمهور را قانع کنیم که فلان پیشنهاد، بهترین است و خواسته های وی را تامین می کند.

اتمام خبر


CAPTCHA