به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، مدیریت فرایندهای کسب وکار نه فقط یک کار یک باره و پروژه ای برای یک بار است بلکه کار مستمری است که سازمان باید مرتباً انجام دهد.
بنابر اعلام کاروکسب،  شناخت فرایندها، طراحی و بهبود آن ها و بعد اتوماسیون به کمک سیستم های مدیریت فرایندهای کسب وکار، همگی در قالب چرخه مدیریت فرایند قرار می گیرند. اگر سازمان شما از کندی امور رنج می برد یا قادر به ارزیابی عملکرد مناسب از وضعیت سازمانی خود و پرسنل خود نیستید، بنابراین شما به مدیریت فرایند های کسب وکار نیاز دارید.
مدیریت فرایندهای کسب وکار چیست؟
برای بقا و رشد مشاغل خود در زمان فعلی، باید یک بار دیگر نکات کسب وکار را بیاموزید. اگر به بازار نگاه کنید، بسیاری از مارک ها و سازمان هایی را مشاهده خواهید کرد که در چند دهه اخیر در این عرصه حضور داشتند، اما دیگر وجود ندارند.
رهبری بازار در همه زمینه ها تغییر کرده و هرچند سال یک بار شاهد تغییر برندهای تجاری هستیم که به صدر جدول فروش می رسند. برای رسیدن به به بالاترین جایگاه و حفظ همان موقعیت باید سازمان هایی بسازیم که دائماً در حال تحول هستند و همیشه در حال یادگیری هستند. به عبارت ساده تر، اگر شما به عنوان یک سازمان می خواهید فردا زنده بمانید و رشد کنید، باید بتوانید یاد بگیرید و سازمان خود را درونی کنید و تغییر دهید و چنین تغییراتی باید ثابت باشد.
روزهایی که مدیریت ارشد برای ملاقات و تصمیم گیری و حفظ سلسله مراتب زمان صرف می کرد تمام شده اند. امروز مدیرعاملان نیازی به صرف وقت برای بهبود روند تولید یا فرایند کیفیت و تلاش برای افزایش سود نمی کنند. صحنه تغییر کرده است. امروزه مدیرعامل ها همیشه مشغول برنامه ریزی برای فردا هستند و درگیر برنامه ریزی استراتژیک و همچنین سرمایه گذاری هایی هستند که سازمان را به پیش می برد و جریان های سودآوری را بر مبنای بلندمدت ایجاد می کند. آن ها در حال فکر کردن برای ده، بیست و سی سال آینده سازمان هستند.
کسب وکار روزانه توسط روسای واحدهای کاربردی و تجاری اداره می شود. عملیات روزانه از طریق فرآیندهای کسب وکار اداره می شود که بدون در نظر گرفتن افرادی که در سیستم کار می کنند، به روشنی تعریف و راهنمایی می شوند.
پرونده ورود فرآیندهای کسب وکار به سازمان شما توسط مشتریان آغاز می شود. در بازار که با رقابت مشخص می شود، متوجه می شوید که انتظارات مشتری نیز افزایش یافته است. آن روزهایی که محصولی باکیفیت و بهترین قیمت توسط مشتریان ترجیح داده می شد، گذشته است. امروز مشتریان قبل از تصمیم به حمایت از یک برند خاص، به چندین پارامتر توجه می کنند. علاوه بر کیفیت محصول، آن ها به نام سازمان، شهرت آن و همچنین تجربه مشتریان از آن محصول توجه می کنند. یک شرکت هواپیمایی که بلیط ارزان دارد، لزوماً مشتریان زیادی را به خود جلب نمی کند.
امروز مشتریان علاوه بر تجربه داخل کابین و پاسخگویی کارکنان شرکت هواپیمایی، به راحتی و تجربه پرواز و همچنین در دسترس بودن بلیط اینترنتی و زمان گرفتن بلیط در پیشخوان ها می پردازند. امروزه مشتریان باقدرت بالای اینترنت اطلاعاتی در مورد تجربیات خود را فوراً به اشتراک می گذارند.
سیستم مدیریت فرایندهای کسب وکار چیست؟
مطابق تعریف جیمز اف چانگ، BPMS کلاس جدیدی از نرم افزار است که به سازمان ها امکان می دهد راه حل های فناوری اطلاعات پردازش محور را تهیه کنند. فرایند محور یعنی راه حل های BPMS قادر به ادغام افراد، سیستم ها و داده ها هستند.
‏BPM شکاف بین جهان گسترده و بدون ساختار همکاری و پردازش دقیق برنامه های سازمانی را پر می کند. به طور گسترده ای دریافته اند که فرایندهای مهم سازمانی به طورمعمول از مرز برنامه های سازمانی عبور می کنند. فرایندهایی مانند سفارش پول نقد یا پرداخت ممکن است شامل چندین برنامه سازمانی از قبیل گرفتن سفارش در مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، ایجاد برنامه ریزی منابع سازمان فاکتورها (ERP) و سفارش های خرید و مدیریت تولید و تحقق در مدیریت زنجیره تأمین (SCM) شود. BPM، به ویژه در مدیریت فرایند ترکیب با خدماتی که می توانند داده ها را به داخل و خارج از برنامه های سازمانی و سایر منابع اطلاعات منتقل کنند، راهی برای مشخص کردن تعریف، فرایندهای مدیریت و اتوماسیون مربوط به برنامه های سازمانی فراهم می کند.
‏BPM همچنین به فرایندهایی اجازه می دهد تا افراد و سیستم ها را از خارج از شرکت به فرایند تعریف شده منتقل می کنند. از این طریق، BPM از فرایندهای رخ داده در یک شبکه مشاغل گسترده پشتیبانی می کند.
خصوصیات فرایند موجود در حال حاضر توسط BPM به صورت زیر است:
آن ها نسبت به همکاری سست و مبتنی بر ایمیل و سایر سازوکارها ساختاریافته ترند.
آن ها انعطاف پذیرتر از فرایندهای برنامه های سازمانی هستند و همچنین ازنظر دامنه وسیع تر از فرایندهای موجود در برنامه های سازمانی هستند و از مرزهای برنامه و شرکت عبور می کنند.
بنابراین اگر شما به دنبال طراحی و راه اندازی یک سیستم مدیریت فرایندهای کسب وکار برای سازمان خود هستید دوره آموزشی مدیریت فرایندهای کسب وکار را در دستور کار خود قرار دهید.

اتمام خبر


CAPTCHA