به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، به گزارش خبرنگار بازار کار ، نهمین جلسه از سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، با موضوع “کسب‌وکار خانگی، مشاغل خانوادگی و توزیع تسهیلات پشتیبانی”، روز دوشنبه ۸ اسفند از ساعت ۱۱ الی ۱۲ و با سخنرانی پروانه جلالوند، معاون اداره کل امور زنان و خانواده استانداری تهران و مسئول کارگروه کسب‌وکار استانداری تهران و فاطمه رحمانی، مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری تهران در محل جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) برگزار شد. در ابتدای این جلسه، جلالوند با اشاره به اهمیت موضوع کسب‌وکار در احادیث و روایات و همچنین آیاتی از قرآن کریم که به تلاش افراد در تأمین معاش خود و فرهنگ تولید و سازندگی اشاره دارد، گفت: در شرایط کنونی نیازمندیم تا از سرمایه­‌های خود به عنوان منبعی برای تولید درآمد و حرکت به‌سوی توسعه استفاده کنیم و در این راستا مشاغل خانوادگی عامل مهمی در جهت نیل به این هدف هستند. وی با تأکید بر نقش مشاغل خانوادگی در توسعه اقتصادی، ایجاد رفاه اجتماعی و کاهش بیکاری افزود: امروزه بیشتر کشورهای جهان برای رونق کسب‌وکارهایشان به مشاغل خانوادگی روی آورده‌­اند. اگرچه در ظاهر دو موضوع خانواده و کسب‌وکار با یکدیگر متضاد و دارای تقابل‌اند، اما در عمل دارای تأثیرات متقابل فراوانی بر یکدیگر هستند. از سوی دیگر در این زمینه لازم است بین دو مفهوم مشاغل خانگی و خانوادگی تفکیک قایل شویم. مشاغل خانگی عمدتأ در محیط مسکونی انجام می‌­پذیرند و دارای ماهیت حقوقی نیستند، اما در مشاغل خانوادگی با کنار هم قرارگرفتن اعضای خانواده و هم‌­افزایی حس اعتماد و مشارکت بین آنان، فعالیت خاصی به انجام می­‌رسد. مسئول کارگروه کسب‌وکار استانداری در ادامه بر لزوم قرارگیری هر عضو خانواده در جایگاه مناسب خود در مشاغل خانوادگی تأکید کرد و به معرفی شش شخصیت کلیدی در این نوع از کسب‌وکارها پرداخت و گفت: شخصیت واسطه یا میانجی که نقش رفع تعارضات در زمان بروز مشکلات را بر عهده دارد، شخصیت ریسک­‌پذیر که نقش هدایت­‌گری و یافتن فرصت­‌های کلیدی و اخذ تصمیمات به‌موقع و هوشمندانه را داراست، شخصیت واقع‌­گرا که وظیفه تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر عقلانیت و واقع‌­گرایی را بر عهده می‌گیرد و شخصیت رهبر که معمولأ در کسب‌وکارهای خانوادگی به بزرگ‌ترین فرد خانواده واگذار می‌شود. نقش رهبر که مدیریت عملکردها مبتنی بر منطق به عهده اوست عمدتأ در این نوع فعالیت‌­ها به پدر خانواده تعلق دارد. دو مورد دیگر شامل شخصیت خلاق که وظیفه یافتن ایده‌های نو و خلاقانه بر عهده اوست و نهایتاً شخصیت قهرمان که وظیفه اصلی‌اش حفظ همبستگی و انسجام و کنار هم نگه‌داشتن اعضای گروه است که این نقش در کسب‌وکارهای خانوادگی معمولأ بر عهده­ مادران است. جلالوند در ادامه سخنان خود به طرح کسب‌وکارهای خانوادگی که اولین بار به طور پایلوت در استان تهران راه‌اندازی شده است اشاره کرد و افزود: در این طرح که باهدف فقرزدایی و توانمندسازی افراد در راستای توسعه راه‌اندازی شده، سعی بر آن است که با تأکید بر تولید در راستای نیازهای جامعه و ارایه آموزش­‌های لازم، خانواده را به یک کارگاه خانگی تولیدی کوچک تبدیل کنیم. وی همچنین تصریح کرد در این طرح پس از طراحی اطلس کسب‌وکار استان تهران، ۱۶ شهرستان استان تهران بر اساس تعداد کارآفرینان، مشاغل خانگی و ظرفیت‌­های هر منطقه دسته­‌بندی و سپس بر اساس این ظرفیت‌­ها، اقدام به طراحی تعدادی شغل شد که از ویژگی‌های اصلی آن­ها متناسب بودن با فضای محیطی از جمله متراژ خانه است. در این طرح در صورت نیاز خانواده، تسهیلات بانکی لازم و آموزش‌­های مرتبط نیز به افراد متقاضی ارایه می‌شود و در ادامه پس از رسیدن به مرحله پایداری تولیدات، در حوزه بازاریابی و فروش نیز کمک­‌های لازم به متقاضیان داده می‌شود. معاون اداره کل امور زنان و خانواده استانداری تهران در پایان به معرفی سه دسته از این مشاغل پرداخت و گفت: در طراحی این مشاغل سعی شده تا تمامی گروه‌های هدف باتوجه‌به جنسیت و سن و ویژگی­‌های مختلف مدنظر قرار گیرند. یک نمونه از این مشاغل که در زیرمجموعه مدل کار از راه دور و مبتنی بر آی‌تی قرار می­‌گیرند، شامل مشاغلی چون ارائه‌دهندگان خدمات حقوقی و روان‌شناسی، توسعه‌دهنده وب، متخصص امنیت شبکه، صداپیشگی، تدریس خصوصی، مترجمی، مدیریت شبکه‌­های اجتماعی، طراحی و گرافیک و نویسندگی و غیره می‌­باشد. نمونه دوم ساخت سازه­‌های چوبی است که در یک فضای خانگی ۹ متری به‌خوبی قابل‌اجراست و دارای بازار کار بسیار مناسبی نیز هست. نمونه سوم بافت فرش اعم از دستی و ماشینی است که مشاوران طرح در تمامی مراحل از خرید مواد اولیه و نقشه‌­کشی و نهایتأ بازاریابی و فروش در کنار متقاضیان خواهند بود. وی خاطرنشان کرد افراد برای دریافت راهنمایی‌های بیشتر در این زمینه و آشنایی با مشاغل بیشتر می‌توانند به مراکز مشاوره امور بانوان فرمانداری‌های شهرستان خود مراجعه کنند. در ادامه این نشست، فاطمه رحمانی، مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری تهران در سخنانی با اشاره به نام­‌گذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین توسط مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و ضرورت عملیاتی‌کردن مفاهیم مشاغل خانگی در کشور، به نقش جهاد دانشگاهی در این حوزه تأکید و گفت: اگرچه کارخانه­‌ها و مراکز تولیدی بزرگ نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، اما نباید از نقش مشاغل خرد و خانگی نیز غافل شد؛ چراکه این مشاغل همچون مویرگ‌­های جامعه و ایفاگر نقش حیات‌­آفرینی برای اجتماع هستند. بنابراین لازم است در راستای توسعه این مشاغل، آموزش­‌های لازم از مرحله شروع تا اجرا و بازاریابی مشاغل خانگی به افراد متقاضی ارایه شود. رحمانی با طرح این موضوع که در حوزه مشاغل خانگی دولت توجه ویژه­ای به زنان سرپرست خانوار دارد تصریح کرد: در بخش آموزش کسب‌وکارهای خانگی باید به‌گونه‌ای عمل شود که افق دید مالکین آنها به بخش صادرات و افزایش کیفیت محصولات باشد. وی همچنین افزود: توجه به روحیه افراد با دیدگاهی روان‌شناسانه در کنار آموزش و مشاوره می‌­تواند در توسعه مشاغل خانگی بسیار مؤثر باشد. نیاز به آمار و اطلاعات درست در حوزه مشاغل خانگی از جمله مسائل دیگری بود که رحمانی در سخنان خود به آن اشاره کرد و افزود: در سطح روستایی باتوجه‌به مقیاس کوچک این بخش، اطلاعات دقیق‌­تری در دست است اما در کلان­‌شهری مانند تهران، باتوجه‌به وسعت و اقلیم جغرافیایی و وضعیت فرهنگی خاص آن، نیازمندیم آمار دقیق وضعیت مشاغل را به دست آورده و باتوجه‌به این اطلاعات افراد را به سمت راه‌­اندازی کسب‌وکارهای خانگی سوق دهیم. در مواردی دیده می­‌شود که افراد شاغل در بخش خانگی از نظر تجربی در سطح بالایی قرار دارند اما به علت عدم آشنایی با روندهای اداری مانند اخذ مجوز در فرایند کسب‌وکار خود با مشکل مواجه می‌­شوند. در این زمینه وظیفه دستگاه‌­های متولی ارایه آموزش و اطلاع‌رسانی به همه افراد به‌ویژه جوانان و حتی در سطوحی مانند دبیرستان‌هاست. به‌علاوه می‌­توان با تعریف رسته‌­های شغلی جدیدی که متناسب با نیاز دانشجویان در زمان تحصیل است، گروه دیگری از افراد را به بخش فعالان اقتصادی مشاغل خانگی وارد کرد که این موضوع نیازمند توجه ویژه و بررسی‌­های بیشتر است. مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری تهران در قسمت پایانی سخنان خود به مسائل مالی دخیل در مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: در خصوص ارایه تسهیلات مشاغل خانگی لازم است بدانیم که این تسهیلات فقط شامل ارایه وام‌های بانکی نیست، بلکه مواردی مانند ارایه محصولات تولید شده در بازارچه­‌های فصلی و دایمی و فروشگاه‌­های زنجیره‌­ای را نیز در بر می­‌گیرد. سلسله‌نشست‌های دوشنبه‌های مشاغل خانگی، دوشنبه هر هفته به همت دبیرخانه مشاغل خانگی پهنه شرقی استان تهران جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) و اندیشکده بانوان این واحد با تمرکز بر مسائل و چالش‌های مشاغل خانگی در ایران و باهدف گفتمان‌سازی و تولید اندیشه‌های به‌روز در این زمینه، در سه سطح سیاستگذاران و مجریان، پشتیبانان و متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی برگزار می‌شود.

اتمام خبر


CAPTCHA