به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه بیشترین درصد اشتغال در کشور مختص آموزش در محیط واقعی کار است، گفت: افراد پس از ثبت‌نام در این طرح، بخشی از آموزش را که جنبه عمومی و نظری دارد در قالب کلاس‌های حضوری، آنلاین و بسته‌های آموزشی می‌آموزند و سپس به واحد صنفی معرفی می‌شوند. به گزارش کارآفرین نیوز به نقل از ایسنا، توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار با همکاری اصناف کشور یکی از برنامه‌های مهم و موثر سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در راستای اشتغال‌پذیری و ایجاد اشتغال پایدار است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و بیش از ۸۰ درصد کسانی که در چنین محیط‌هایی آموزش دیده‌اند جذب بازار کار شده‌اند. سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای از ابتدای دولت سیزدهم در راستای اجرایی کردن بند ۲ سیاست‌های کلی اشتغال و بند ۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، طرح "مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار" را با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار در اولویت خود قرار داده است. در حال حاضر ۳۰ درصد آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق سازمان فنی‌وحرفه‌ای به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش‌ها به صورت عملی است. این طرح موجب افزایش بهره‌وری ملی می‌شود و بستر پایداری اشتغال نیروهای کار را فراهم می کند. افراد با آموزش در محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند. در راستای اجرایی کردن بند ۲ سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و بند ۵ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای طرح "مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار" با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار و همچنین استمرار و تثبیت اشتغال فرصت‌های موجود و مورد نیاز جامعه به ویژه در مشاغل خرد و خانگی را از ابتدای دولت سیزدهم در اولویت خود قرار داده و برای اجرایی کردن طرح از ظرفیت بخش‌های غیردولتی در محیط کارگاهی استفاده کرده و توسعه و تنوع الگوهای آموزشی را مدنظر قرار داده است. از جمله اهداف طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، آشنایی با محیط کسب‌وکار، کسب تجربه و آماده‌سازی و ایجاد خودباوری در مهارت‌آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی، حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی خصوصاً در صنایع دستی، کمک به بنگاه‌های فعال به منظور شناسایی و جذب نیروی کار مستعد و توانمند، کاهش هزینه‌های جذب و به کارگیری نیروهای فاقد مهارت و استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه‌های اقتصادی است. در چارچوب این طرح، مهارت و شایستگی مورد نیاز در راستای استانداردهای آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای از مربی به مهارت‌آموز همزمان با فرایند تولید محصول و ارائه خدمت منتقل می‌شود. «غلامحسین حسینی‌نیا»، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای درباره طرح آموزش در محیط کار واقعی و مزایای اجرای آن گفت: این طرح شیوه جدیدی از استاد شاگردی است که قبلا مرسوم بوده و با کمک اصناف کشور اجرا می‌شود. در حال حاضر بیش از سه میلیون واحد صنفی فعال در کشور وجود دارد و طبق برآوردهای ما از این تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی قابلیت ورود به این طرح را دارند و می‌توانند کارآموز بپذیرند و مهارتی را به طور کامل فرا بگیرند. وی ادامه داد: افراد پس از ثبت‌نام در این طرح، بخشی از آموزش را که جنبه عمومی و نظری دارد در قالب کلاس‌های حضوری، آنلاین و برخط و بسته‌های آموزشی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، از طریق فنی و حرفه‌ای می‌آموزند و سپس به واحد صنفی مذکور معرفی می‌شوند و زیرنظر استادکارانی که آن فعالیت را به طور تجاری انجام می‌دهند و از آن کسب درآمد می‌کنند، مهارت را کامل فرا می‌گیرند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در کنار آن افراد بسته‌ای از آموزش‌های مهارتی نرم از قبیل بنگاه‌داری، مشتری‌مداری، دخل و خرج داری و تامین مواد و منابع اولیه را یاد می‌گیرند و در واقع در یک محیط واقعی آموزش‌های مهارتی لازم در حوزه کسب‌وکار را می‌آموزند. به گفته حسینی‌نیا بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین درصد اشتغال در کشور مختص آموزش در محیط واقعی کار است و بیش از ۸۰ درصد مهارت‌جویانی که در محیط کار واقعی آموزش ببینند به سرعت مشغول کار می‌شوند.

اتمام خبر


CAPTCHA