به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، مدیر کل اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جهاد، مهمترین اهداف و برنامه‌های جهاد دانشگاهی در این زمینه را تشریح کرد. به گزارش خبرنگار بازارکار، سیروس دشتی با اشاره به برنامه‌های اداره کل توسعه کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی و طرح‌های این بخش گفت: و هم‌اکنون سیاست ما در پروژه های استغال ایستا نیست. برای مثال ما پروژه بزرگ مشاغل خانگی را در ۳۱ استان اجرا کردیم. این پروژه ها مولد هستند و در کنار کارهای اجرایی به دنبال طرح های جدید نیز هستیم. این پروژه‌ها با همکاری وزارت کار پیش می‌روند و طرح توسعه مشاغل خانگی در راستای طرح راهبران شغلی انجام می‌شود و سازمان‌های که می‌توانند در این حوزه کمک کنند زیرمجموعه این طرح هستند. جهاد دانشگاهی مجری این طرح است و پس از ابلاغ بودجه کار آغاز می‌شود. مدیر کل اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با اشاره به موضوع ایجاد پایگاه‌های مردمی اشتغال نیز گفت: این یک پروژه در دولت سیزدهم است که گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم‌نهاد در ان مشارکت می‌کنند. در این زمینه بیشتر ایجاد پلتفرم توسط جهاد دنبال می‌شود و جهاد به دنبال این است که از ظرفیت‌ها استفاده کند، نیروهای خود را بچیند و بر آن‌ها نظارت کند. وی ادامه داد: این تلفیقی از کاریابی و توسعه مشاغل کوچک است. همچنین یک طرح با همکاری بنیاد علوی در قم به صورت پایلوت اجرا می‌شود و در قالب زنجیره ارزش تدوین شده‌است. فرمول اولیه ما اجرای این طرح برای ۱۰ استان و ۱۰ هزار نفر است. وی تصریح کرد: ما در مشاغل خانگی به دنبال برخی فرصت‌ها هستیم. یکی از نقد‌هایی که به این طرح وارد می‌شود این است که ممکن است ما وارد حوزه‌هایی سنتی شویم. این در حالی است که این طرح‌ها با پشتوانه علمی اجرا می‌شوند و کاملا بر اساس پژوهش‌ها و تحقیقاتی علمب صورت گرفته‌اند. همچنین طرح احیا فرصت‌ها و مشاغل بومی نیز توسط جهاددانشگاهی در دستور کار قرار گرفته‌است. استفاده از ظرفیت‌ فناوری برای مدرن کردن کسب‌وکارهای موجود و توجه به مشاغل مربوط به فری‌لنسری نیز مورد توجه قرار گرفته که اخیرا در دنیا سر و صدا کرده است و باید آن‌ها را مورد توجه قرار داد. در این زمینه نیز پروپوزالی آماده شده است. حداقل یک ظرفیت در هر استان مورد توجه قرار می‌گیرد و به صورت عملیاتی طرح‌ها در آن انجام می‌شود. همچنین با همکاری وزارت اقتصاد بحث مربوط به تبصره ۱۶ و ۱۸ که مربوط به کسب‌وکارهای خرد است و نهادهایی نظیر کمیته امداد و بنیاد شهید در آن دخیل هستند نیز مورد توجه قرار گرفته است و بخشی از این تسهیلات به این نهادها اختصاص داده شده‌است. جهاد هم قرار است به صورت مستقل با ارائه دوره‌های توانمندسازی در این طرح مشارکت داشته باشد. وی اضافه کرد: ارائه الگویی از اشتغال بدون تسهیلات نیز از دیگر وظایفی است که به جهاددانشگاهی محول شده‌است. بنابرین در این زمینه نیز ما به ایده‌های گوناگون گوش دادیم و پروپوزالی نیز آماده کردیم. این در راستای ایجاد فرصت‌هایی برای ایجاد شغل بدون تسهیلات صورت گرفته‌است. دشتی با اشاره به دیگر طرح‌هایی که در دستور کار قرار دارند گفت: مستندنگاری دستاوردهای علمی طرح توسعه مشاغل خانگی دیگر موضوعی است که توسط ما مورد توجه و بررسی قرار گرفته‌است. واحد‌های پژوهشی گوناگون نیز می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند. همچنین جهاد دانشگاهی در حوزه برندسازی نیز اقدامات خود را به صورت جدی دنبال می‌کند. سایست‌گذاری این حوزه در ستاد است اما حوزه اجرایی به دانشگاه علم و فرهنگ سپرده شده‌است و از ظرفیت‌های بین‌المللی نیز در این حوزه استفاده می‌شود. وی ادامه داد: ما همچنین عضو کنگره ملی آموزش‌های عالی هدفمند نیز هستیم و خوشبختانه در این زمینه یک صندلی داریم و جهاد دانشگاهی به عنوان یک محور شناخته می‌شود. یکی از ارکان مهم اشتغال حوزه عرضه و تقاضاست. لذا به این دلیل جهاد دانشگاهی به این موضوع بیش از پیش توجه می‌کند. طراحی سامانه جابیران یکی از اقداماتی است که در این زمینه صورت گرفته است. وی با اشاره به توسعه پایگاه اطلاع‌رسانی بازار کار جهاد دانشگاهی اظهار کرد: ما این طرح را نیز با صرف هزینه ۴۵۰ میلیون تومان اجرا کردیم و هزینه انجام شده است و واحدها نیز برنامه‌های خود را داده‌اند. این رئوس اصلی برنامه‌های ما در جهاددانشگاهی است و امیدواریم تا بتوانیم برای تحقق اهداف خود از همه ظرفیت‌ها بهره ببریم.

اتمام خبر


CAPTCHA