به گزارش روابط عمومی نیروی انسانی، سیف : سیاست های سالم اقتصادی در طول سه سال گذشته، به بازگرداندن ثبات به اقتصاد کلان در سراسر بازارها کمک کرده است. این ثبات به افزایش اعتبار سیاست ها، پیش بینی پذیری اقتصاد، تقویت اعتماد عمومی، بهبود سرمایه گذاری و چشم انداز رشد کمک می کند. بر همین اساس، ما خود را متعهد می دانیم که ثبات اقتصادی را حفظ کرده و با مهار تورم، بهبود مدیریت مالی، اصلاح و تقویت نظام بانکی، یکسان سازی نرخ ارز، تقویت سرمایه گذاری خارجی و پیشبرد اصلاحات ساختاری تقویت کننده رشد را ادامه داده تا بتوان فرصت های اشتغال را برای نیروی کار جوان و تحصیل کرده فراهم ساخته و وابستگی اقتصاد به نفت را کاهش دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۹۳ به ۳ درصد رسید اما در سال بعد به خاطر کاهش شدید بهای جهانی نفت و وضعیت تردید و دودلی از جانب مصرف کنندگان و سرمایه گذاران متوقف شد؛ چراکه کاهش بهای نفت بر فرآیند بهبود اقتصادی در ایران تاثیری منفی داشت، به نحوی که کاهش شدید بهای نفت در سال ۲۰۱۵ به کاهش مخارج دولت و هزینه های سرمایه گذاری انجامید و سمت تقاضای اقتصاد را تضعیف کرد. با این حال، حفظ ثبات اقتصاد کلان و تداوم کاهش نرخ تورم با وجود کاهش بهای نفت و تداوم تحریم های اقتصادی از دستاوردهای ارزشمند ما در سال ۲۰۱۵ بود.

به گفته سیف، چشم انداز سال ۱۳۹۵ روشن است چرا که انتظار می رود تداوم سیاست های احتیاطی، افزایش صادرات نفت به همراه تکانه های مثبت در رشد و رفع کامل تحریم های اقتصادی، رشد GDP واقعی را به ۵ درصد و یا حتی بیشتر برساند. در واقع در سه ماهه اول سال جاری تولید ناخالص داخلی ۵.۴ درصد رشد کرد و نرخ تورم از اوج دو رقمی خود به نرخ تک رقمی رسید. (۸.۸ درصد در شهریور ماه بر مبنای سال به سال) که این خود محصول سیاست پولی سختگیرانه بانک مرکزی بود. تازه ترین شاخص بهای تولیدکننده (PPI) افزایش امیدوارکننده ۳.۲ درصدی را تجربه کرد. ثبات بازار ارز به مهار انتظارات تورمی انجامید و اکنون با بازگشت ثبات به بازار ارز اقداماتی در جهت یکسان سازی نرخ ارز آغاز شده است.

اتمام خبر


CAPTCHA